
Strijd of stralende gezichten? Zo pak je lezen in de klas slim aan!
Dit jaar sta ik voor het eerst voor groep 4. Groep 4 is het jaar waarin technisch lezen een enorme sprong maakt en waarin leesmotivatie een cruciale rol speelt. Mijn tijdlijn staat vol met manieren hoe je leesmotivatie en boekenpromotie kan organiseren, maar hoe zet je dit concreet in als je zelf nog weinig kennis hebt over het aanbod dat aansluit bij de leeftijd en interesses van de leerlingen? In deze blog neem ik je mee in mijn zoektocht naar een effectief leesaanbod in de klas.
De eerste weken: waar begin ik?
In de eerste weken van het schooljaar was het direct duidelijk: er waren grote verschillen in leesniveau binnen mijn groep. Sommige leerlingen lazen al vlot en met begrip, terwijl anderen nog worstelden met de basis. De methode die wij gebruiken, Station Zuid, bood structuur, maar ik merkte al snel dat dit niet genoeg was om alle leerlingen op hun eigen niveau uit te dagen en te motiveren. Daarbij kwam dat ik zelf weinig kennis had van geschikte boeken voor deze leeftijdsgroep. Ik wist dat leesplezier de sleutel was, maar hoe kon ik dat aanwakkeren zonder een goed overzicht van het boekenaanbod?
Mijn basiskennis verrijken